Det råder viss förvirring mellan orden spiritualism och spiritism som är två ord som står för två olika rörelser. Spiritualister i flera länder vill dessutom definiera sig som religion och i Storbritannien liksom i USA finns hundratals spiritualistiska kyrkor.
Ur min kandidat-uppsats 2019:
Spiritualism eller spiritism? Båda begreppen handlar om rörelser som menar att det är möjligt att ha kontakt med andar. Skillnader mellan spiritism och spiritualism har med tron på onda andar att göra och reinkarnation. Spiritismen uttalade redan från dess uppkomst i Frankrike i samband med skrifter av Allan Kardec (1804-1869) en tro på reinkarnation och en tro att onda andar existerar. Spiritualismen i Storbritannien tog avstånd från spiritism och sådant som av spiritualisterna definierades som det ockulta. Spiritualisterna var emot hemliga och rituella element som de uppfattade var en del av ockultism och spiritism. Spiritualisterna ville ha öppna, rationella och vetenskapliga undersökningar tillsammans med vetenskapens företrädare.
De tidiga spiritualisterna var dessutom kritiska till reinkarnation. Enligt forskare som Janet Oppenheim och J. Stillson Judah blev det en splittring mellan de som kallade sig spiritualister och Kardecs efterföljare, som kallades spiritister. Idag har flera stora spiritualistiska organisationer tagit beslut att de inte har någon åsikt om reinkarnation: Det kanske existerar, kanske inte. Det är upp till var och en att ha sin egen övertygelse. Däremot är det svårt att föra i bevis.
Flera forskare som Oppenheim, Judah och Pimple definiera spiritualism som den rörelse som uppstod efter systrarna Fox och vars medlemmar kallar sig spiritualister, en rörelse spiritualister själva kallar spiritualism.
Spiritism i Allan Kardecs form, som kom till Sverige före spiritualismen, menar att det finns onda andar, demoner (Kardec 2013: s 24f). Denna uppfattning lever kvar än i Sverige. Ett exempel är TV-program som det Okända där onda andar jagas ut från hus. Den moderna spiritualismen och spiritismen skiljer sig på denna punkten, också i Storbritannien (Oppenheim s 170ff).
Mia Ottosson och Carina Tanaskovic från det spiritualistiska samfundet Speak of Spirit skriver i ett kompendium för elever att det inte finns några onda andar och andar kan inte fastna någonstans i någon mellanvärld (Speak of Spirit s 23). Tron på att det finns onda andar kommer inte enbart från Allan Kardecs spiritism utan har också rötter långt tillbaka i folktro och finns bland annat i fornnordisk religion.
New age-rörelsen har haft stor påverkan på svensk modern spiritualism, menar flera av de intervjuade. Ett tecken som understryker detta är tidningar som ges ut i Sverige och som berättar om medium och healing. Tidningarna Nära, Free och Inspire bevakar teman som berör spiritualism men samtidigt massor annat som personlig utveckling, hälsa, yoga, meditation, livsåskådning och alternativa livsstilar. Tidningen Nära har en prenumerationsbaserad upplaga på 25.000. Tidningen Free har en upplaga på 20.000 som delas ut gratis fast med några hundra prenumeranter. Tidningen Inspire når ut till 50.000 och finns att köpa i Pressbyrån, Coop och Ica samt i hälsokostbutiker och livsstilsbutiker. Inspire finns även i Norge och Finland.
Spiritualism och new age är inte liktydiga begrepp utan olika rörelser. Det finns anledning att dra slutsatsen både att new age-rörelsen influerats av spiritualism och att spiritualism i nutiden influerats av new age-rörelsen.
Här kan du läsa om systrarna Fox och händelserna som satte fart på spiritualismen.
Referenslitteratur:
Frisk, Liselotte, 1998, Nyreligiositet i Sverige, Falun, Bokförlaget Nya Doxa
Frisk, Liselotte, Åkerbäck, Peter, 2018, Den mediterande dalahästen – Religion på nya arenor i samtidens Sverige, Falun, Dialogos
Judah, J. Stillson, 1967, The History and Philosophy of the Metaphysical Movements in America, Philadelpia: Westminster Press
Kalvig, Anne. 2017. The Rise of Contemprary Spiritualism. Concepts and Controversies in Talking to the Dead. New York: Routledge
Moberg, Jessica (2015). ”Hemsökta hus och medielogikens spöken: Spiritualistiska mediers inträde i svensk television under 2000-talet”. I Aura: Tidskrift för akademiska studier av nyreligiositet, vol. 7, s. 5-35.
Oppenheim, J, 1985, The other World, Spiritualism and Psychical Research in England 1950-1914, Cambridge, Cambridge University Press
Pimple, Kenneth D. 1995, “Ghosts, Spirits, and Scholars: The Origins of Modern Spiritualism”, In Out Of The Ordinary Book Subtitle: Folklore and the Supernatural Book. Barbara Walker (ed). Sid 75-89. University Press of Colorado, Utah State University Press